Consultation and Training in Medical Devices

Expert in ISO 13485, GDPMD, MDA Regulatory Requirements, CE marking, FDA related and Medical Device Related Requirements

Wednesday

PENDAFTARAN LESEN MDA (MEDICAL DEVICE AUTHORITY, MALAYSIA) - GDPMD CERTIFICATION


Pendaftaran Lesen Establishment untuk MDA Malaysia: Memahami Keperluan dan Kemas kini Semasa


Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai undang-undang dan peraturan yang ketat berkaitan dengan perkhidmatan kesihatan. Bagi memastikan standard kesihatan yang tinggi di negara ini, semua establisment perubatan perlu didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Dadah Malaysia (MDA). 

Proses pendaftaran ini penting bagi memastikan keselamatan dan kualiti perkhidmatan kesihatan yang diberikan kepada orang ramai. Dalam artikel ini, kita akan mengkaji secara terperinci mengenai keperluan untuk pendaftaran lesen establishment untuk MDA Malaysia serta kemas kini semasa yang perlu diambil kira oleh pemilik establishment perubatan.


Keperluan Pendaftaran Lesen Establishment:

Sebelum memulakan proses pendaftaran, pemilik establishment perubatan perlu memastikan bahawa perkhidmatan yang ditawarkan mematuhi bidang kuasa MDA Malaysia. Ini termasuklah perkhidmatan dan produk yang disediakan untuk pasaran.


Kelayakan Profesional:

Semua kakitangan dan profesional perubatan yang bekerja di establishment tersebut perlu mempunyai kelayakan yang diiktiraf dan berdaftar dengan badan profesional yang berkaitan (jika perlu).


Kemudahan dan Peralatan:

Establishment perubatan perlu mempunyai kemudahan dan peralatan yang mencukupi untuk menyediakan perkhidmatan pengedaran yang berkualiti. Ini termasuklah kawasan kerja yang bersih dan baik, peralatan yang sesuai, kawalan serangga dan sebagainya.


Kepatuhan Undang-Undang dan Peraturan:

Establishment perubatan perlu memastikan keprihatinan dengan undang-undang dan peraturan pendaftran syarikat yang berkaitan. Ini termasuklah pendaftaran SSM, lesen2 bersesuaian dan lain-lain.


Establishment perubatan perlu menjalin hubungan yang kukuh dengan pelanggan dan masyarakat setempat. Ini termasuklah mengumpul maklum balas dari pelanggan, menyediakan perkhidmatan yang mesra pelanggan, dan melaksanakan program-program kesedaran kesihatan masyarakat.

Dalam kesimpulannya, pendaftaran lesen establishment untuk MDA Malaysia adalah satu proses yang penting dalam memastikan kualiti dan keselamatan perkhidmatan kesihatan di negara ini. Pemilik establishment perubatan perlu mengambil kira keperluan dan kemas kini semasa untuk memastikan pematuhan yang berterusan dengan undang-undang dan peraturan kesihatan yang berkaitan serta untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan kesihatan yang disediakan kepada masyarakat.

Dibawah adalah aliran proses pendaftaran untuk mendapatkan Lesen Establishment dan seterusnya pendaftaran peranti perubatan.


LANGKAH 1
MENDAPATKAN GARIS PANDUAN PENDAFTARAN
GDPMD
@
MENDAPATKAN PEMUDAHCARA UNTUK 
MEMBANTU MEMBENTUK DAN 
MELAKSANAKAN SISTEM GDPMD


LANGKAH 2
MELANTIK CAB (CERTIFICATION AUTHORISED BODY, MALAYSIA)
UNTUK MENJALANKAN PROSES 
AUDIT BAGI SISTEM GDPMD 


LANGKAH 3
MENDAFTAR SYSTEM MEDCAST DI LAMAN MDA
DAN MUAT NAIK LAPORAN AUDIT DAN SIJIL GDPMD

LANGKAH 4
BUAT PEMBAYARAN FEE DAN PENDAFTARAN
MDA

LANGKAH 5
DAPATKAN E MAIL ARAHAN DARI MDA DAN DAPATKAN
E CERTIFICATE LESEN ESTABLISHEMENT



TAMAT