sila KLIK SINI untuk lihat dokumen panduan.
Perubahan ini menyentuh banyak elemen-elemen didalam keperluan pematuhan untuk pendaftaran barangan peranti perubatan (medical device) dari pelbagai sudut.
Antara perubahan ketara adalah keperluan kepada pendaftaran kepada sistem pendaftaran secara talian, EUDAMED. Melalui sistem ini, semua barangan peranti perubatan akan perlu memastikan beberapa maklumat tambahan, dokumen-dokumen keperluan baru, panduan-panduan baru yang perlu dipatuhi dan sebagainya.
Klik sini untuk rujuk dokumen perundangan berkenaan peranti perubatan (medical device) terbaru MDR 2017/745.
MDR 2017/745 link
CERTIFICATE OF FREE SALES or CFS is a required document by importer in order to facilitate in their importation activity and also supporting document for any tax exemption program.
In Malaysia, MDA will be responsible for the issuance of CFS for medical devices and shall only be issued by the said.
The application will involve several procedure that differ between registered manufacturer with distribution activity in Malaysia or manufacturer with status of export only devices.
For manufacturer with the activity including supply and distribution in Malaysia, will require to submit their Establishment License as one of the pre requirements. Whereas, manufacturer with export only status will need to do a Notification to MDA thru the CFS department. Once complete, the product will be issued a notification letter with specific number.
After that, then the manufacturer can submit application thru google link (clik HERE) or e mail to cfs@mda.gov.my.
CFS GUIDANCE DOCUMENT (CLICK HERE)
If need any assistance, kindly contact us by clicking HERE.
MDA adalah satu agensi yang dibentuk dan ditubuhkan oleh KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) untuk menguruskan urusan-urusan berkaitan peranti perubatan atau Medical Devices.
MDA berperanan menguatkuasakan Akta Peranti Perubatan Akta 737 yang mana menjadi rujukan perundangan berkaitan aktiviti-aktiviti berkaitan penjualan, pengedaran dan pembuatan peranti perubatan.
Bagi pengedar peranti perubatan, Akta 737 menyatakan keperluan untuk entiti berdaftar di Malaysia untuk mendapatkan persijilan GDPMD (Good Distribution Practice for Medical Device) sebagai salah satu keperluan wajib sebelum mendaftar untuk mendapatkan lesen establishment bagi pengimport dan pengedar barangan peranti perubatan, manakala ISO 13485 sebagai persijilan wajib bagi syarikat @ entiti yang membuat barangan peranti perubatan atau memiliki hak atas brand dan barangan peranti perubatan tersebut.
Sebagai persediaan untuk mendapatkan persijilan GDPMD atau ISO 13485, syarikat perlu memastikan setiap keperluan yang dijelaskan di dalam manual standard persijilan masing-masing dinyatakan dalam bentuk SOP, protokol, spesifikasi, borang-borang dan sebagainya.
Antara keperluan-keperluan pra-persijilan - GDPMD:
1. Persiapan "Regulatory Compliance Manual"
2. Penyediaan SOP berkaitan dengan keperluan persijilan eg: SOP Kawalan Document, SOP Pengurusan Stor, SOP Pengurusan Bahan Buangan Medikal
3. Penyediaan borang-borang yang diperlukan dalam organisasi
4. Carta Organisasi
5. Deskripsi kerja setiap pekerja
6. Program latihan berkaitan GDPMD
7. Surat "authorised Letter" dari pembekal
8. Program audit dalaman dan seluruh dokumen berkaitan
9. Minit mesyuarat perbincangan bersama top management berkaitan GDPMD
Anda memiliki perniagaan sendiri dan tidak tahu untuk mengendalikan masalah-masalah? Anda ingin menambahbaik kemudahan dan kapasiti syarikat pengeluaran tapi tidak tahu untuk dapatkan sumber bantuan kewanngan? Syarikat anda telah lama berniaga, tapi jualan dan perkembangan syarikat masih di takuk lama.? Anda mempunyai ramai staf, tetapi tidak tahu bagaimana hendak menguruskan secara terbaik?
Apa saja masalah yang anda hadapi, mari kita luahkan dalam sesi sembang2 usahawan bersama kami untuk mendapatkan cetusan-cetusan idea dari sesama usahawan dan coach2 usahawan anda.
Sila isi borang Online ini untuk mendapatkan slot sesi Sembang Usahawan ini.